tarrahidakheli

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تاریخچه موکت نایلونی با الیاف پلی آمید

برای اولین بار در سال 1935 بود که این موکت از الیاف مصنوعی یا همان پلی آمید تهیه و به بازار عرضه شد. کاربرد نایلون در صنایع نساجی انقلابی عظیم بر پا کرد و از پرفروش ترین و از همه مهم تر پر مصرف ترین الیاف در این صنعت به حساب آمد به گونه ای که خیلی زود به سایر کشور ها رسیده و در صنعت موکت سازی حسابی نام و نشانی برای خود به دست آورد. امروزه در صنایع موکت سازی آمریکا تا 70 درصد از سهم تولیداتشان را با این الیاف می دهند.

اما نایلون چیست که اینگونه صنایع مختلف را به انحصار خود درآورده است؟

این پلاستیک مصنوعی ساخته شده دست بشر در همان دهه 30 اختراع شد. با کمک یکسری فرآیند های شیمیایی روی مواد طبیعی در ذغال سنگ یا نفت نایلون را تهیه می کنند.

امروزه این پلاستیک حاصل شده را در اطراف خود به وفور می بینیم، از همان موکت گرفته تا لباس، بسته بندی مواد غذایی، مسواک و کمربند ایمنی در خودروها از این الیاف مصنوعی ساخته شده اند. خاصیت استحکام، پردوام و ارزان بودن آن موجب شده تا از این ماده به صورت روزانه در صنایع مختلف استفاده شود، البته در کنار مزایای موکت پلی آمید معایبی نیز برای آن برشمرده شده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نحوه استفاده از الیاف نایلونی در ساخت موکت

شاید بپرسید چگونه نایلون را در ساخت موکت استفاده می کنند؟ سخت بودن و استحکام این الیاف مصنوعی موجب شده تا سازندگان صنعت فرش و موکت آن را به عنوان یک انتخاب ثابت و همیشگی در دستور کار خود قرار دهند. موکت پلی آمید این روزها اماکن زیادی را پوشانده و طرفداران خاصی دارد. این الیاف مصنوعی با آستانه تحمل بالای خود در برابر پا خوردگی و حجم زیاد رفت و آمدها، گرد و غبار را در خود جا داده و به راحتی نیز ساییده نمی شود؛ درحالیکه بعض جنس ها مقاومت چندانی در برابر ضربه و فشار نداشته و سریع پوسیده می شوند.

احتمالا الان ذهن بسیاری از شما مشغول شده و این سوال درگیرتان کرده که آیا می توان موکت های ساخته شده از این الیاف را شست یا نه؟

تولیدکنندگان موکت نایلونی در این زمینه نیز چاره ای اندیشیده اند. عموما این موکت ها در مکان هایی مثل راهروها، ورودی ها، اتاق‎ ها و مکان هایی که محل رفت و آمد حیوانات خانگی است، باید هفته ای یکی دو بار شسته شده تا از جمع شدن گرد و غبار و میکروب های ریز در آن جلوگیری شود. این موکت ها خیلی زودلکه دار می شوند به همین دلیل باید با مواد شیمیایی مخصوص و مقاوم تحت مراقبت قرار گیرد. پس حتما مراقبت و شستشوی آن را باید در اولویت قرار داد.

آیا در ساخت موکت الیاف پلی آمید مفید اند یا پلی استر؟

بسیاری از طراحان در زمینه صنعت نساجی بین الیاف پلی آمید و پلی استر سردرگم هستند که کدام یکی مناسب تر است؟ هر چند پلی آمید یا نایلون مزایای زیادی دارد اما در مقایسه با پلی استر به گوشه رینگ کشیده می شود. موکت نایلونی ساخته شده از الیاف پلی آمید یا نایلون تنها به دلیل مقاومت و استحکامش بازار موکت های ساخته شده از پلی استر را کساد کرده است؛ درحالی که اگر منطقی به این موضوع نگاه کنیم پلی استر مقاومت بالایی در برابر لکه گیری و ضربه داشته و در مکان های بسیار شلوغ خیلی خوب جواب می دهد و این یکی از معایب موکت پلی آمید شناخته می شود. پس باید خوب دقت کرد که این موکت برای چه مکانی و با چه حجم رفت و آمدی مناسب است.

مزایای موکت پلی آمید یا نایلونی

درست است که الیاف نایلون در مقایسه با پلی استر شاید ضعیف تر عمل کند اما خصوصیات ویژه ای که دارد موجب شده تا از  این موکت به وفور استفاده شود. نایلون را به عنوان یک انتخاب ایده آل برای تهیه فرش و موکت های صنعتی مورد استفاده قرار می دهند. شاید از این نمونه ها در خانه خود نیز داشته و مزایای آن را از نزدیک لمس کرده اید. بهتر است در ادامه با این مزیت های موکت پلی آمید آشنا شوید:

  • دارای ویژگی کشسانی است

در ساختار الیاف نایلونی از مولکول های هیدروژن استفاده می شود. به نحوی که اگر از دستگاه های بخارشوی برای تمیز کردن این موکت ها استفاده شود ان مولکول ها دوباره احیا شده و فرش و موکت نایلونی را که در اثر ضربه یا رفت و آمد زیاد وارفته است را مثل روز اول تازه و نو کند. به همین خاطر در اغلب مکان هایی که از این موکت ها استفاده می شود، حتما دستگاه بخار شوی نیز وجود داشته و هر 6 ماه یکبار فرش را به وسیله این دستگاه ها تمیز می کنند تا هم تمیز بمانند و هم دوباره آنها را مثل روز اول احیا کنند.

  • مقاوم در برابر لکه گیری است

یکی از ویژگی های نایلون خاصیت جذب کنندگی آن است. اخیرا با پیشرفت تکنولوژی این موا را ضد لک ساخته اند که در بیشترین کاربرد را در تولید انواع و فرش و موکت دارد. موکت پلی آمید با الیاف نایلونی خود در برابر لکه گیری بسیار مقاوم بوده و این یک مزیت عالی به حساب می آید.

  • قیمت مناسبی دارد

نایلون یک تولید ثابت و اشباع است، به همین خاطر در قیمت های مختلف در بازار یافت شده و به راحتی قابل دسترسی است. این الیاف پرکاربرد جهت افزایش دوام به مواد اولیه ارزان تری از جمله پلی استر و اولیفن نیاز داشته و از این دو در تولیدش به وفور استفاده می شود. به همین جهت موکت نایلونی یا پلی آمید به راحتی پیدا شده و با قیمتی مناسب در دسترس است.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

انتخاب جنس موکت اتاق کودک

جنس موکت اولین چیزیست که حتی پیش از قیمت به آن توجه می شود. با توجه به اینکه موکت ها انواع مختلفی دارند، دقت در انتخاب جنس مناسب برای موکت اتاق کودک مساله بسیار مهمی است.

یکی از مهم ترین نکات در انتخاب جنس موکت، لطافت آن است. کودک شما هر چه سن کمتری داشته باشد، بیشتر در حال کشف دنیای اطرافش است. بنابراین هنگام بازی یا زمانی که روی زمین می‌غلتد، لطافت موکت را احساس خواهد کرد. برای اینکه حین بازی حس بهتری به فرزندتان ببخشید، بهتر است در قدم اول به لطافت موکت توجه داشته باشید.

یکی از بهترین و پرطرفدارترین جنس های موکت جنس نایلون است. چرا که مقاومت بیشتری در قیاس با سایر موکت ها دارد و دیرتر لکه ها روی آن نمایان می شوند. نایلون جنس ارزان تری نسبت به سایر موکت های مقاوم نظیر موکت هایی با الیاف طبیعی است. به عنوان مثال، موکت از جنس پشم اغلب کیفیت بالاتر و زیبایی بیشتری دارد، اما بسیار گران‌تر از نایلون است. برخی از والدین این الیاف را به دلیل گران بودن انتخاب نمی کنند. اما از سوی دیگر اگر بخواهید کودکتان از قرار گرفتن در معرض الیاف غیرطبیعی نظیر نایلون دور بماند انتخاب الیاف طبیعی گزینه اول است.

پلی استر و اولفین از جمله موکت های مقرون به صرفه هستند که مقاومت خوبی هم دارند. اما چربی را خیلی زود به خود جذب می کنند و شما باید برای تمیز کردن و مراقبت از آن تلاش بیشتری کنید.

موکت های پرز بلند نیز انتخاب مناسبی برای اتاق کودک نخواهند بود. چرا که پرزهای آن ممکن است کنده شود. این امر هم زیبایی آن را از بین می‌برد و هم ممکن است برای کودکتان مضر باشد. موکت های پرز بلند برای اتاق میهمان یا اتاق پذیرایی زیبا‌تر و کاربردی‌تر خواهند بود.

انتخاب رنگ موکت

عوامل مختلفی نظیر جنسیت فرزندتان، در انتخاب رنگ موکت تاثیر دارد. هرچند تیره یا روشن بودن موکت در نشان دادن لکه ها تاثیرگذارند؛ به‌طوریکه اگر کودک شما دائم با دستان رنگی روی موکتی با رنگ روشن دست بکشد، این موکت خیلی زود کیفیت و زیبایی‌اش را از دست می‌دهد. رنگ تیره از سوی دیگر ممکن است فضای اتاق را تاریک کند. با این حال انتخاب رنگی ترکیبی بین این دو می تواند انتخاب مناسبی برای اتاق خواب کودک شما باشد.

اهمیت رنگ موکت اتاق کودک | زت کارپت

در هر حال کودکان حین بازی با رنگ ها یا حین خوردن غذا ممکن است چیزی روی زمین بریزند، هرچند بهتر است همیشه چیزی روی موکت بیندازید که آلوده نشود اما انتخاب موکت رنگ روشن را نیز برای اتاق کودک به کل فراموش کنید.

باید به این نکته توجه کنید که اتاق کودک نیاز به رنگ های شاد دارد. اگر سایر وسایل اتاق را در رنگ های شاد انتخاب کرده‌اید، می توانید موکت آن را در رنگی خنثی و نیمه تیره همانند طوسی یا قهوه ای انتخاب کنید. اگر می خواهید اتاق خواب کودک شما رنگارنگ باشد، انتخاب موکت تایل ها می تواند گزینه مناسبی باشد. با انتخاب موکت تایل می توانید همزمان دو یا چند رنگ زیبا برای موکت اتاق کودک خود انتخاب کنید.

استفاده از موکت تایل در اتاق کودک | زت کارپت

موکت تایل ها می توانند انتخاب خوبی برای اتاق کودک باشند چرا که می توانید همزمان چند رنگ متنوع را برای آن انتخاب کنید.

اگر بخواهید دکوراسیون اتاق کودک خود را بر اساس جنسیت او رنگ‌بندی کنید، شاید بهتر باشد برای اتاق پسرانه از رنگ های آبی یا طوسی استفاده کنید و برای یک اتاق دخترانه رنگ های قرمز یا صورتی را در نظر بگیرید تا جذابیت بیشتری برای فرزندتان داشته باشد.

استفاده از موکت با رنگ های شاد در اتاق کودک | زت کارپت

رنگ آبی می تواند گزینه مناسبی برای اتاق کودک پسر باشد.

تمیز کردن موکت اتاق کودک

چه بخواهید چه نخواهید موکت اتاق کودک خیلی زود کثیف می شود. حتی اگر لکه آبرنگ روی آن نریزد یا کودکتان با دست آلوده به روی آن دست نکشد، در هر حال این اتفاق می‌افتد. بنابراین تمیز کردن آن اولویت دارد. چرا که نباید آلودگی در موکت بماند. این امر می‌تواند موجب بیمار شدن فرزندتان شود.

جارو کشیدن مرتب موکت می‌تواند از ماندن گرد و غبار در تار و پود آن جلوگیری کند. اگر چیزی روی موکت ریخته شد که نیاز به شستشوی آن داشتید کافیست همان زمان با اسپری و مواد شوینده روی لکه آب بپاشید و با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید. بهتر است تا خشک شدن آن، کودکتان را از محل شستشو شده دور نگه دارید تا به مواد شیمیایی برخورد نداشته باشد.

هنگام خرید موکت برای اتاق فرزندتان می توانید به دنبال موکت های ضد لک بگردید تا نیاز به شستشوی دائم آن نداشته باشید. موکت های ضد لک خیلی دیرتر لکه ها را نشان می‌دهند و کافیست شما گاهی آن را جارو بزنید تا گرد و غبار را بزدایید.

بخارشویی موکت اتاق خواب کودک | زت کارپت

بخار شوی کردن موکت تا حد زیادی میکروب هایی که احتمالا در تار و پود موکت قرار گرفته اند را از بین می برد.

توجه به بهداشت و سلامتی

یکی از مهم ترین فاکتور‌های انتخاب موکت اتاق خواب فرزندتان توجه به بهداشت آن است. موکت های بی‌کیفیت ممکن است مواد شیمیایی داشته باشند تا مقاومت موکت بالاتر برود. اگر فکر می کنید این مواد ممکن است برای کودکتان مضر باشد، بخصوص اگر فرزندتان خیلی کوچک است و ممکن است هر چیزی را از روی زمین به داخل دهان ببرد، بهتر است به دنبال موکت های سازگار با محیط زیست و الیاف طبیعی بروید.

همچنین در نظر داشته باشید که چسب موکت نیز بوی خاصی دارد که برخی افراد به آن حساسیت دارند. بهتر است حداقل 24 ساعت پس از نصب موکت ، کودکتان را در اتاق دیگری نگهداری کنید تا در معرض این بو قرار نگیرد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید، موکت ها در عین لطافت و زیبا بودن ممکن است خیلی سریع به محل رشد آلودگی‌ها تبدیل شوند. بنابراین لازم است نسبت به تمیز کردن مرتب موکت اتاق کودکتان برنامه منظمی داشته باشید.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

موکت تافتینگ ها که با نام موکت های پرز بلند نیز شناخته شده هستند، امروزه اغلب با دستگاه تافتینگ تولید می شوند. این دستگاه دارای سوزن هایی است که الیاف را از آستر رویی عبور داده و به آستر زیر قلاب می کند. این الیاف، پرزهایموکت تافتینگ را تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه این موکت ها خود انواع مختلفی دارند، این پرزها نیز ممکن است به شکل حلقه ای یا قیچی شده یا ترکیبی از این دو نوع باشد.

در نهایت آستر زیرین بوسیله چسب مخصوص به پشت موکت چسبیده می شود. کیفیت چسب، نوع موکت تافتینگ (حلقه ای یا لوپ، تافتینگ کات، یا تافتینگ کات لوپ)، جنس الیاف موکت (طبیعی یا مصنوعی) و طرح ها و نقش های مختلفی که روی موکت بافته می شوند هر یک روی قیمت موکت تاثیر خواهند داشت.

همانند هر نوع موکت یا کفپوش دیگر، موکت تافتینگ ها نیز مزایا و معایبی دارند که می تواند شما را در انتخاب بهتر موکت مورد نظرتان کمک کند. در ادامه به این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

مزایای موکت تافتینگ

  • لطافت بالایی دارد

با توجه به بلند بودن پرزهای موکت های تافتینگ و الیافی که برای بافت آن ها استفاده می شود، این نوع موکت  اغلب مواقع لطافت بالایی دارد و احساس خوبی را در هنگام راه رفتن برای افراد ایجاد می کند. وجود این ویژگی می تواند موجب شود احساس آرامش و آسایش بیشتری در فضایی که از این نوع موکت در آن استفاده شده برقرار باشد.

استفاده از موکت تافتینگ در اتاق خواب | زت کارپت

لطافت بالای موکت های پرز بلند، راه رفتن را روی این نوع موکت ها لذتبخش تر می سازند بنابراین گزینه خوبی برای اتاق خواب خواهند بود.

  • جایگزین فرش می شود

از آنجایی که موکت های پرز بلند ظاهری متفاوت تر نسبت به موکت های معمولی دارند و در طرح های متنوعی نیز عرضه می شوند، در اغلب مواقع می توانند به طور کلی جایگزین فرش شوند. همین ویژگی این نوع موکت پرزدار موجب شده تا گاهی آن را با نام موکت فرشی یا فرش موکت نیز بشناسند. از آنجایی که این نوع موکت قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به فرش دارد می تواند گزینه زیبا و متناسبی برای اغلب خانه ها باشد.

موکت تافتینگ در آشپزخانه | زت کارپت

ظاهر موکت های پرز بلند به نسبت موکت های معمولی، شیک تر و چشمگیرتر است.

  • ظاهری زیبا و متنوع دارد

موکت  تافتینگ ها در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی عرضه می شوند. با توجه به اینکه با دستگاه خاص سوزنی بافته می شوند به راحتی می توان طرح های زیبا و جذابی برای آن ها انتخاب کرد. بنابراین برای افرادی که می خواهند در سالن نشیمن خود یک موکت زیبا و جذاب داشته باشند گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. با توجه به رنگ دکوراسیون خانه خود می توانید جذاب ترین موکت فرشی را انتخاب کنید و با هزینه ای کمتر نسبت به خرید فرش، اتاق نشیمن خود را دکور کنید.

هماهنگی موکت تافتینگ با محیط | زت کارپت

تنوع رنگ و طرح های موکت تافتینگ آن را برای هر نوع سلیقه و دکوراسیونی مناسب می سازد.

  • عایق حرارت و صدا است

موکت ها همیشه انتخاب خوبی برای اماکن سرد هستند. اغلب مواقع کف خانه زودتر از سایر نقاط سرد می شود. موکت تافتینگ به دلیل ضخامت و بافت خاصی که دارد همانند یک عایق عمل کرده و در زمستان گرمای داخل خانه را در داخل نگه داشته و مانع از هدر رفتن آن می شود. در صورت وجود نداشتن سیستم گرمایش در یک اتاق، موکت تافتینگ به خوبی می تواند به خودی خود گرما را در این فضا ایجاد کند چرا که پرزهای بلند آن گرما را در خود نگه می دارند. علاوه بر این ها، این فرش موکت ها تا حد زیادی از عبور صدا نیز جلوگیری می کنند. بخصوص اگر بخواهید وسایل را در اتاقتان به روی این فرش موکت جابه جا کنید سر و صدای آن برای طبقات پایین تر ایجاد آزار و ناراحتی نخواهد کرد.

موکت های تافتینگ با رنگ های چرک تاب | زت کارپت

در ساده ترین حالت، موکت های پرز بلند می توانند نقش یک عایق حرارتی و صدا را در خانه ایفا کنند.

معایب موکت تافتینگ

  • چسب آن بو دارد

همانطور که گفته شد، موکت تافتینگ ها با یک چسب مستحکم می شوند. این چسب بوی بسیار شدیدی دارد و این همراه با موکت باقی می ماند. اما این مساله همیشگی نیست و با تحمل این بو برای چند روز دیگر مشکل آن برطرف خواهد شد. اما این مساله برای افرادی که حساسیت دارند ممکن است مشکل ساز باشد. بنابراین اگر احساس کردید به این بو آلرژی دارید و آزارتان می دهد شاید لازم باشد چند روز بعد از نصب این نوع موکت در خانه نباشید تا بوی آن کاملا از بین برود.

  • برای نقاط پرتردد نامناسب است

موکت فرشی ها زیبا، بادوام و لطیف هستند. اما مناسب فضاهایی پرتردد نیستند. با توجه به بلند بودن پرزها و استفاده از چسب، ممکن است راه رفتن زیاد به روی آن، بخصوص با کفش، موجب آسیب دیدن سریع آن شود. پرزها ممکن است جدا شوند و ترمیم آن نمی تواند آن را همانند روز اول کند. به همین دلیل اگر قرار است در جایی که موکت می اندازید رفت و آمد زیاد وجود داشته باشد یا با کفش به روی آن راه می روید، بهتر است از این نوع موکت استفاده نکنید. از جمله نقاطی که موکت فرشی برای آن مناسب نیست می توان به پلکان و یا اتاق های پر رفت و آمد در دفاتر اداری اشاره کرد.

  • تمیزکردن آن دشوار است

موکت های تافتینگ به دلیل نوع لایه و چسبی که در آن به کار برده شده نیاز به مراقبت های بیشتر و تمیزکردن های مکرر دارد. در هر حال پرزها مکانی برای جمع شدن گرد و غبار و آلودگی هستند که با تمیزکردن مکرر آن با جاروبرقی یا بخارشور باید از انباشته شدن این آلودگی در آن ها جلوگیری کنید. اگرچه انواع مختلفی از موکت تافتینگ وجود دارد که ضد لک هستند. این نوع فرش موکت ها می توانند تا حد زیادی از شستشوی مکرر موکت جلوگیری کنند اما در هر حال باید در نظر داشته باشید موکت های پرز بلند باید زود به زود تمیز شوند.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

موکت های اداری

موکت های اداری که برای استفاده در ادارات و دفتر کار طراحی شده اند در انواع مختلفی تولید می شوند. اما در حالت کلی انواع موکت دفتر کار عبارتند از:

موکت تایل

این موکت ها که دارای زیره پلاستیکی بسیار ضخیم هستند به صورت تایل های مربعی شکل می‌باشند. موکت تایل به دو صورت ساده و طرح دار موجود است که می توان با در نظر گرفتن دکوراسیون داخلی نوع ساده و یا طرح دار را خریداری کرد.

یکی از مهم ترین مزیت های موکت تایل ها این است که به راحتی قابل تعویض و جابجایی هستند. از طرف دیگر دسترسی به تاسیسات الکتریکی در اداراتی که از موکت تایل برای پوشش کف استفاده شده است، بسیار آسان است. از طرف دیگر در صورت علاقه مندی می توان تایل هایی با رنگ ها و طرح های مختلف را در کنار هم ترکیب کرد.

موکت رولی

یکی دیگر از انواع موکت های اداری موکت رولی است. موکت های رولی که برای ادارات انتخاب می شوند عموما دارای بافت لوپ هستند. این موکت ها برای نصب در محل هایی که دارای پستی و بلندی هستند بسیار مناسب هستند.

در حال حاضر موکت های رولی ایرانی و خارجی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع در بازار موجود است. از آن جایی که قیمت موکت رولی نسبت به موکت تایل پایین تر است، استفاده از این موکت برای مکان هایی با متراژ بالا بسیار مقرون به صرفه است.

استفاده از موکت در اتاق انتظار فضای اداری | زت کارپت

نکات مهم در انتخاب موکت اداری

خرید موکت اگر چه ممکن است کار آسانی به نظر بیاید، اما در صورت عدم توجه به برخی نکات ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود. مهم ترین نکاتی که باید هنگام خرید موکت اداری مورد توجه قرار بگیرند، عبارتند از:

بافت موکت

موکت ها در بافت های مختلفی در بازار موجود هستند که در اغلب موارد موکت با بافت لوپ برای دفتر کار ترجیح داده می شود. در این موکت حلقه های بافت موکت بریده نمی‌شوند، بلکه روی آن باقی می‌مانند. موکت هایی با بافت لوپ نسبت به سایر موکت ها برای مکان های پر رفت و آمد مناسب تر هستند. چرا که توان تحمل فشارهای سنگین را هم دارند.

طرح موکت

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام خرید موکت دفتر کار باید مورد توجه قرار بگیرد، طرح موکت است. هنگام انتخاب طرح موکت باید اصول زیباشناسی در نظر گرفته شود و موکتی انتخاب شود که بیشترین هماهنگی را با دکوراسیون داخلی دارد. برای پوشش کف دفتر کار می توان از ترکیب طرح های متفاوت استفاده کرد.

رنگ مناسب موکت اداری

موکت اداری می تواند هر رنگی داشته باشد، اما بهتر است رنگ موکت به گونه ای باشد که کثیفی و آلودگی را کمتر نشان دهد. برای مثال موکت هایی با رنگ روشن در اثر رفت و آمد به سرعت کثیف می شوند و نیاز به نظافت و شستشو دارند. از آن جایی که شستشوی مداوم موکت می تواند از طول عمر آن بکاهد توصیه می شود رنگ موکت دفتر کار تیره باشد.

کیفیت و دوام موکت

اگر چه توجه به زیبایی ظاهری موکت بسیار حائز اهمیت است، اما در صورتی که موکت از کیفیت و دوام مناسبی برخوردار نباشد در مدت زمان کوتاهی نیاز به تعویض آن خواهید داشت. از طرف دیگر از آن جایی که در مکان هایی مانند ادارات ترددها با کفش انجام می شوند باید موکت از استانداردهای لازم کیفیت برخوردار باشد تا بتوان از آن برای طولانی مدت استفاده کرد. با توجه به افزایش قیمت موکت در سال های اخیر قطعا تعویض آن بسیار پر هزینه خواهد بود.

ضد چرک بودن

همان طور که قبلا اشاره کردیم تردد در ادارات با کفش انجام می شود. بنابراین موکت اداری در معرض آلودگی و کثیفی قرار دارد. برخی از موکت ها دارای خاصیت ضد چرک هستند که برای استفاده در دفتر کار بسیار مناسب می‌باشند. اما توجه داشته باشید تمام موکت ها دارای این ویژگی نیستند و هنگام خرید موکت باید از فروشنده در مورد خاصیت ضد چرک بودن موکت سوال بپرسید.

راحتی نظافت موکت اداری

موکت هایی که در ادارات مورد استفاده قرار می گیرند باید به راحتی قابل نظافت باشند. به عنوان مثال موکت هایی با پرز بلند اصلا مناسب دفتر کار نیستند. چرا که تمیز کردن آن ها و زدودن گرد و خاک از میان پرزها کار سختی است. بنابراین بهتر است هنگام خرید انواع موکت اداری جهت اطلاع از متریال موکت و نحوه تمیز کردن آن کاتالوگ محصول مطالعه شود.

الیافت موکت های اداری

موکت هایی با الیاف نایلون و پلی پروپیلن یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در دفتر کار هستند. این الیاف نسبت به آلودگی و چرک شدن از دوام بالاتری برخوردار هستند. از طرف دیگر نظافت این موکت ها نیز بسیار راحت است.

بافت مناسب موکت اداری | زت کارپت

قیمت موکت اداری

قیمت موکت اداری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. یکی از موارد مهم، ایرانی یا خارجی بودن موکت است. قیمت موکت های خارجی نسبت به انواع موکت های ایرانی بیشتر است. البته در چند سال اخیر موکت های ایرانی بسیار با کیفیتی طراحی و تولید شده اند که به راحتی می توانند با برندهای خارجی رقابت کنند.

جنس موکت از دیگر مواردی است که می تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت شود. البته باید در نظر داشته باشید که علاوه بر هزینه خود موکت، شما باید برای نصب موکت اداری نیز هزینه جداگانه ای پرداخت کنید. هزینه نصب موکت نیز با توجه به اندازه محل مورد نظر، محل نصب موکت و میزان مهارت نصب تعیین می شود.

 

منبع: زت کارپت

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

مزایای انتخاب موکت برای اتاق

از آن جایی که موکت ها در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند به عنوان یک گزینه مناسب برای تکمیل دکوراسیون داخلی هستند. داشتن سطح نرم و انتقال حس گرما از دیگر ویژگی های موکت است. همچنین موکت یکی از بهترین عایق های حرارتی برای سرما است. به همین دلیل استفاده از موکت در مناطق سردسیر بسیار پرطرفدار است. از طرف دیگر موکت می تواند به عنوان یک عایق صوتی برای مکان های پر سر و صدا مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از مهم ترین مزیت های موکت این است که به راحتی قابل نظافت است و برای خانواده هایی با فرزند کوچک یک گزینه مناسب است. نکته دیگر اینکه قیمت موکت نسبت به سایر کفپوش ها ارزان تر است و از طول عمر خوبی نیز برخوردار است.

ایجاد فضایی جذاب در اتاق با موکت های طرح دار | زت کارپت

ویژگی موکت اتاق خواب

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، تنوع گسترده ای از انواع موکت ها وجود دارد. یکی از مهم ترین دغدغه‌های اغلب افراد پیدا کردن یک موکت خوب برای اتاق است. توجه به موارد زیر می تواند به شما در انتخاب موکت مناسب کمک کند. برخی از نکاتی که باید هنگام خرید موکت به آن توجه کنید عبارتند از:

  • موکت اتاق خواب از کیفیت بالایی برخوردار باشد

برخی افراد به اشتباه هنگام خرید موکت از توجه به کیفیت موکت غافل می شوند. همین موضوع باعث می شود تا پس از مدت کوتاهی مجبور به تعویض موکت شوند که اصلا مقرون به صرفه نیست. یکی از بهترین راه های تشخیص موکت با کیفیت، توجه به تراکم گره های موکت است. برای این کار می توانید به پشت موکت نگاه کنید. هر چقدر گره ها به یکدیگر نزدیک باشند، نشان دهنده این است که موکت از کیفیت بهتری برخوردار است.

  • قابلیت شستشوی بالایی داشته باشد

یکی از مهم ترین ویژگی های موکت مناسب این است که از قابلیت شستشوی بالایی برخوردار باشد. زیرا شستشو می تواند از طول عمر موکت به طور چشم گیری بکاهد و آن را از بین ببرد. حتما هنگام خرید موکت اتاق خواب، از فروشنده درباره نحوه شسشتو راهنمایی بخواهید.

  • الیاف موکت با شرایط آب و هوایی محل زندگی متناسب باشد

الیاف موکت مهم ترین عنصر تشکیل دهنده موکت است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد. در حالت کلی الیاف موکت به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. در صورتی که در مناطق شمالی زندگی می کنید برای خرید موکت اتاق خواب بهتر است به سراغ موکت با الیاف طبیعی مانند پشم نروید. زیرا با توجه به شرایط آب و هوایی شمال ایران این احتمال وجود دارد که این الیاف کپک بزنند.

موکت هایی با الیاف مصنوعی مانند پروپیلن نیز با توجه به این که ضد حریق هستند، برای اتاق‌هایی مناسب هستند که در معرض مستقیم آفتاب قرار دارند. زیرا نور آفتاب شدید می تواند باعث ایجاد الکتریسیته ساکن و در نتیجه آتش سوزی شود.

  • به قابلیت جابجایی آن توجه کنید

برخی از انواع موکت ها مانند موکت تایل دارای قابلیت نصب آسان و جابجایی سریع هستند. اگر جزو افرادی هستید که به تغییر دکوراسیون علاقه مند هستید و حدس می زنید که قرار است موکت اتاق ها را با یکدیکر عوض کنید، بهتر است در مورد نحوه نصب موکت و جابجایی آن پیش از خرید اطلاعات لازم را کسب کنید.

  • بافت موکت اتاق خواب نرم و راحت باشد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به هنگام خرید در نظر گرفته شود، بافت موکت است. این موضوع که موکت از بافت مناسبی برخوردار باشد، در نرمی و راحتی آن نیز تاثیر می گذارد. موکت های پرز بلند به دلیل داشتن بافت نرم یکی از بهترین گزینه ها برای اتاق خواب هستند. پرزهای بلند موکت هنگام راه رفتن احساس راحتی و آرامش را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

  • به رنگ موکت توجه کنید

اگرچه قانون خاصی برای انتخاب رنگ موکت وجود ندارد، اما رنگ های خنثی یا رنگ هایی مانند خاکستری و قهوه ای کم رنگ می تواند بسیار مناسب باشد. ممکن است برخی افراد رنگ سفید و یا کرم را برای رنگ کفپوش اتاق خواب خود ترجیح دهند. اما نباید فراموش کرد این رنگ ها به سرعت کثیف شده و نیاز به نظافت و شستشو دارند.

استفاده از موکت هایی با الباف نرم در اتاق | زت کارپت

نصب موکت ها

نصب موکت اگرچه ممکن است به نظر آسان بیاید، اما نیاز به مهارت زیادی دارد، مخصوصا در شرایطی که زمین ناهموار باشد. نصب موکت هزینه زیادی ندارد و به همین علت بهتر است که توسط افراد ماهر در این کار انجام شود. در اغلب موارد برای این که رطوبت موجود در کف اتاق به موکت منتقل نشود، قبل از نصب زیرسازی انجام می شود.

موکت ایرانی یا خارجی برای اتاق خواب

یکی از سوالات رایج در ارتباط با خرید موکت این است که از چه برند های تولید موکت کدامند؟ از برند ایرانی خرید کنیم یا از برند خارجی؟ در سال های اخیر موکت های ایرانی با کیفیت بسیار بالایی تولید و به بازار عرضه شده اند. تنوع رنگ و طرح این موکت ها به حدی زیاد است که حتی نظر افراد مشکل پسند را نیز به خود جلب می کند.

همچنین با توجه به این که قیمت موکت ایرانی نسبت به موکت خارجی ارزان تر است، انتخاب این موکت برای اتاق خواب هایی با متراژ بزرگ بسیار مقرون به صرفه است. اگر چه موکت های خارجی نیز ویژگی های خاص خود را دارند. بنابراین شما باید با توجه به بودجه خود و مقایسه ویژگی های موکت ایرانی و خارجی اقدام به خرید کنید.

استفاده از موکت با رنگ گرم در اتاق خواب | زت کارپت

قیمت موکت اتاق خواب

فاکتورهای موثر در قیمت موکت بسیار زیاد است. به عنوان مثال جنس موکت، الیاف به کار رفته در تولید آن، ایرانی و یا خارجی بودن موکت برخی از این موارد هستند. از طرف دیگر قیمت دقیق موکت پس از اندازه گیری متراژ دقیق اتاق و هزینه نصب مشخص می شود.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰
  1. جنس موکت را بشناسید

موکت ها در جنس های متنوعی ارائه می‎ شوند. قیمت موکت نیز اغلب بر اساس جنس موکت بالا و پایین می شود. شناخت انواع موکت و کاربردهایشان می تواند اولین قدمی باشد که شما را در خرید موکت راهنمایی کند. با توجه به اینکه موکت را برای چه فضایی خریداری می کنید جنس مناسب را انتخاب کنید. به میزان شلوغی فضا و رفت و آمد روی موکت دقت کنید. به وسایلی که قرار است روی آن چیده شود نیز توجه داشته باشید. همه این ها به انتخاب جنس مناسب موکت مناسب فضایی که دارید کمک می کند. برخی از موکت ها مقاومت پایین تری دارند و برای فضاهای پرتردد مناسب نیستند و خیلی زود خراب می شوند. اگر فضای پرترددی دارید به دنبال موکت های ضخیم تر و مقاوم تر بگردید.

اگر آلرژی دارید یا برایتان سازگار با محیط زیست بودن انتخابتان مهم است لازم است بدانید موکت هایی که از الیافت مصنوعی تهیه شده اند به روی هوای داخل اتاق تاثیر می گذارند و ممکن است موجب تشدید حساسیت شما شوند. در این صورت بهتر است موکت هایی با الیاف طبیعی، نظیر پشمی، را انتخاب کنید تا تاثیری به روی هوای داخل خانه نگذارد.

استفاده از موکت در پذیرایی | زت کارپت

برای اتاق پذیرایی با توجه به تردد زیاد و وسایلی که در آن چیده می شود از موکت های بادوام تر و لوکس تر استفاده می شود.

  1. مدل های مختلف موکت را بررسی کنید

همانند جنس موکت، مدل های موکت ها نیز متنوع است. اما باید بدانید تقریبا همه مدل ها را می توانید برای اغلب جنس های مختلف موکت بیابید. مگر اینکه موکت ها از نظر بلندای پرز با یکدیگر متفاوت باشند که در این صورت مدلی منحصر به فرد خواهند داشت. وقتی برای خرید موکت مراجعه می کنید شاید همه موکت ها به نظرتان یک شکل باشد اما به ظرافت و مدل های مختلف آن توجه کنید و در نهایت مدلی که مناسب دکوراسیون خانه یا محل کار شما خواهد بود را انتخاب کنید.

خرید موکت طرح شطرنجی برای پذیرایی | زت کارپت

موکت تایل ها با توجه به تنوعی که در طرح و رنگ دارند این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

  1. قیمت موکت را در نظر بگیرید

قیمت موکت با توجه به جنس موکت، رنگ و طرحی که دارد متفاوت است. پیش از اینکه بخواهید موکتی تهیه کنید بودجه خود را مشخص کنید تا بتوانید بر اساس آن بودجه بهترین و باکیفیت ترین را تهیه کنید. به عنوان مثال موکت های ضدلک یا موکت هایی که از الیاف طبیعی بافته شده اند اصولا قیمت گران‌تری نسبت به موکت های معمولی و یا نایلونی دارند. موکت  تایل ها از سوی دیگر می توانند انتخاب مقرون به صرفه تری برایتان باشند، بخصوص اگر در خانه حیوان خانگی دارید که ممکن است موجب آلوده شدن موکت شود.

برای پلکان اغلب موکت ارزان تر تهیه می کنند اما با توجه به اینکه پلکان محل پر رفت و آمدی هستند باید موکتی انتخاب شود که زود خراب نشود. بنابراین با انتخاب جنس بهتر و طرح ساده تر شاید بتوان این مشکل را نیز با کمترین هزینه حل کرد.

  1. به کیفیت موکت دقت کنید

کیفیت موکت به غیر از جنس موکت به نوع بافت آن نیز بستگی دارد. اگر موکت با جنس خوب اما بافت نامناسب بخرید ممکن است خیلی زود از بین بروند. بخصوص موکت های پشمی یا موکت تافتینگ ها که پرزهای بلندتری دارند و ممکن است در اثر راه رفتن این پرزها از جای خود خارج شوند. همچنین نحوه نصب موکت نیز به دوام و کیفیت آن مرتبط است.

  1. به مراقبت های لازم و تمیز کردن موکت توجه داشته باشید

یکی دیگر از نکات مهم در خرید موکت توجه به تمیز کردن آن است. با توجه به اینکه موکتی که می خرید در کدام اتاق نصب می شود و چه اندازه ممکن است آلوده شود، موکتی را انتخاب کنید که تمیز کردن آن ساده باشد یا خیلی زود لکه ها و آلودگی ها را نشان ندهد.

مثلا اگر برای اتاق کودک موکت تهیه می کنید باید بدانید که ممکن است خیلی زود کثیف شود چرا که کودکتان هنگام بازی یا با دست آلوده ممکن است موکت را آلوده کند. در این صورت انتخاب موکت ضد لک یا موکت هایی با الیاف طبیعی شاید انتخاب بهتری برایتان باشد چرا که لازم نیست دائم آن ها را تمیز کنید. اما در هر حال هر موکتی که تهیه می کنید باید به تمیز کردن و مراقبت از آن توجه کنید.

اینکه در صورت آلوده شدن موکت، خودتان می توانید با شوینده های معمولی آن را تمیز کنید یا نیاز است با سازنده تماس بگیرید تا خدمات ویژه برای تمیز کردن موکت ارائه دهد نیز از جمله نکات مهم حین خرید موکت هستند.

نظافت موکت | زت کارپت

با توجه به لکه ایجاد شده و الیاف موکت از شوینده درستی برای تمیز کردن موکت استفاده کنید.

  1. رنگ و طرح مناسب را انتخاب کنید

انتخاب رنگ و طرح مناسب یکی از سخت ترین و پیچیده ترین مراحل خرید موکت به شمار می رود. این در حالیست که اغلب ما تصور می کنیم این مرحله بسیار برایمان آسان است اما با وجود رنگ ها و طرح های متنوع در بازار، احتمالا در این مرحله کمی گیج شوید.

پیش از اینکه نسبت به خرید موکت اقدام کنید به اتاق خود نگاه کنید و ببینید می خواهید چه احساسی در این اتاق ایجاد کنید. رنگ موکت زودتر از طرح آن نظرها را به خود جلب می کند، آیا می خواهید موکت نقطه کانونی اتاق شما باشد یا یک دیوار یا وسیله را برای این کار انتخاب کرده اید؟ در این صورت رنگ موکت را می توانید همرنگ سایر وسایل اتاق انتخاب کنید تا نقطه کانونی فضای اتاقتان را بر هم نزند.

گاهی یک موکت ساده می تواند بهترین انتخاب برای یک اتاق باشد چرا که به خوبی سایر وسایل اتاق و چیدمان را تکمیل می کند. گاهی نیز ممکن است فضای اتاق نیاز به یک تحول داشته باشد که در این صورت طرحی زیبا و متنوع می تواند آن تحولی که می خواهید را در فضا ایجاد کند.

رنگ بندی و طرح های متنوع موکت | زت کارپت

می توانید با انتخاب چند رنگ متنوع از یک طرح ساده موکت، فضایی جذاب و متفاوت در اتاقتان ایجاد کنید.

  1. فضای اتاق را به درستی اندازه گیری کنید

پیش از اینکه به خرید موکت بروید فضای اتاقتان را به درستی اندازه گیری کنید. همراه داشتن این اندازه ها می تواند به انتخاب بهتر موکت کمک کند. چرا که شما یک بودجه ای برای خود مشخص کرده اید و وقتی یک اندازه دقیق داشته باشید بهتر می توانید قیمت هر موکت را برای فضای اتاقتان ارزیابی کنید و بهترین را با توجه به نیاز و بودجه ای که دارید تهیه کنید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که چه بخواهید خودتان موکت را نصب کنید چه از نصاب موکت بخواهید این کار را برایتان انجام دهید باید مبلغی را برای چسب و دستمزد نیز در نظر داشته باشید که بهتر است در بودجه اولیه آن را لحاظ کنید تا هزینه هایتان بیشتر از حد انتظارتان نشود.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

به موکت هایی که برای به کارگیری در هتل ها طراحی می‌شود، موکت هتلی گفته می‌گویند. در سال های اخیر موکت های هتلی در طرح های بسیار زیبایی طراحی و تولید می شوند. بخش وسیعی از هتل توسط موکت پوشانده می شود؛ به عنوان مثال می توان به کف اتاق، لابی، آمفی تئاتر، رستوران، راهرو و حتی راه پله اشاره کرد. با توجه به این که موکت ها دارای تنوع رنگی بسیار بالایی هستند و از طرف دیگر دارای بافت و جنس های بسیار متفاوتی هستند به راحتی با عناصر دیگر هتل هماهنگ می شوند.

ویژگی های موکت هتلی

انواع موکت هتلی وجود دارد که می تواند در هتل ها مورد استفاده قرار بگیرد. اما برخی از مهم ترین ویژگی های موکت های هتلی که باید مورد توجه قرار بگیرد عبارتند از:

  1. مقاوم و با دوام باشد

    هتل یکی از مکان های پر تردد به شمار می رود. به تردد شبانه روزی مسافران و خدمه می توان جابجایی وسایل را نیز اضافه کرد. به همین دلیل کف پوش مورد استفاده در آن باید از مقاومت و طول عمر کافی برخوردار باشد. در غیر این صورت موکت هتلی پس از  مدت کوتاهی نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد  که از لحاظ اقتصادی چندان مقرون به صرفه نخواهد بود. مقاومت در برابر سایش، ضربه و اجسام سنگین بر اساس میزان تراکم و جنس الیاف تعیین می شود. از این رو هنگام خرید انواع موکت هتلی دقت به این موارد ضروری است.

  2. در برابر آتش سوزی مقاوم باشد

    هر چند در حال حاضر موکت هتلی کاملا نسوز در بازار وجود ندارد اما موکت هایی با نام کند سوز وجود دارند که می توانند در هتل ها مورد استفاده قرار بگیرند. این موکت ها در صورت آتش سوزی  از گسترش حریق جلوگیری می کنند و دود کمتری تولید می کنند. قیمت این موکت ها نسبت به انواع موکت هتلی دیگر ممکن است کمی بیشتر باشد.  مقاومت موکت در برابر حریق با دو استاندارد ASTME648 آمریکا و استانداردBS 4796 انگلستان مشخص می شود.

  3. به راحتی تمیز شود

    راه پله، راهرو و اتاق های هتل دائم در معرض رفت و آمد بوده و به همین علت باید موکتی برای پوشاندن این بخش ها مورد استفاده قرار گیرد که به سادگی تمیز شود. به عنوان مثال موکت های گل برجسته و یا پرز بلند به هیچ عنوان برای مکان های پر رفت و آمد مناسب نیستند. زیرا زمان زیادی صرف خارج کردن گرد و غبار یا زباله از لابه لای آنها می شود. همچنین باید به دوام آن در برابر شستشو و همچنین ثبات رنگ و کیفیت توجه جدی شود.

  4. رنگ مناسب داشته باشد

    یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید انواع موکت هتلی مورد توجه قرار بگیرد رنگ موکت است. انتخاب رنگ موکت هتلی، سلیقه ای نیست و باید متناسب با دکوراسیون صورت بگیرد. به عنوان مثال موکت های روشن به دلیل نمایان شدن سریع لکه و گرد و غبار، گزینه مناسبی برای هتل نیستند. در صورت نیاز بهتر است مکان های کم تردد با این موکت ها پوشانده شود. از طرفی رنگ های بسیار تیره نیز محیط را تاریک، دلگیر و کوچک تر نشان داده و استفاده از آنها توصیه نمی شود.

    استفاده از موکت های طرح دار در هتل ها | زت کارپت

انواع موکت هتلی از لحاظ بافت

موکت های هتلی از لحاظ بافت تنوع زیادی دارند. همین موضوع دست طراحان را برای انتخاب باز می کند. یکی از انواع موکت هتلی از لحاظ بافت کات پایل نام دارد که دارای سطح صاف و یکنواخت است. این بافت از طریق برش های حلقه ای کرک حاصل می شود. لوپ پایل نیز بافتی است که از وصل شدن سرو ته نخ به سطح موکت به دست می آید. در واقع هیچ گونه آثاری از قطع شدن الیاف در این بافت به چشم نمی خورد. ساکسونی نیز عنوان بافتی است که در آن الیاف در هم تنیده شده و حالت کوبیده به خود گرفته است. به این موارد می توان بافت شگی (پرز بلند)، فریز (ظاهر براق با نخ پیچیده شده) و بربر (گره بیشتر در کناره ها) را اضافه کرد.

انواع موکت هتل از لحاظ الیاف

انواع مختلفی از موکت  هتلی بر مبنای الیاف مورد استفاده در دسترس می باشد. پشم، پلی آمید (نایلون)، پلی پروپیلین، پلی پروبیلن به همراه آکریلیک و پلی استر از جمله الیاف های پرکاربرد در ساخت موکت به شمار می روند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  1. موکت های پشمی

    در بین الیاف های مورد استفاده برای ساخت موکت، پشم بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. نرمی، لطافت، انعطاف پذیری فوق العاده و استقامت بالای آن در برابر سایش و ضربه از جمله مهم ترین مزایای پشم هستند. همچنین تمیز کردن این موکت ها بسیار آسان است و زمان بر نیست. البته رعایت برخی دستورالعمل ها از قبیل استفاده از مواد شیمیایی ضد حشرات برای افزایش عمر موکت های پشمی الزامی است. الیاف پشمی قابلیت نگهداری ده برابری آب در الیاف خود را دارند. همین موضوع شرایط زندگی برای حشرات را مناسب تر می کند. به همین علت نظافت روزانه موکت های پشمی ضروری است.

  2. موکت های پلی آمید

    الیاف پلی آمید نیز یکی دیگر از الیاف های رایج برای ساخت موکت  هتلی است. این الیاف مصنوعی از طول عمر و مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش برخوردار است. علاوه بر این بسیار انعطاف پذیر بوده و بلافاصله پس از حذف بار و فشار به حالت اولیه خود باز می گردد. دلیل این موضوع وجود تراکم قابل توجه در بافت این موکت ها است. به این موارد می توان نرمی، لطافت، مقاومت در برابر صدا و گرما، ثبات رنگ و عدم گسترش آتش را نیز اضافه کرد.

  3. موکت های پروبیلین

    موکت های ساخته شده از الیاف پروپیلین در مقایسه با پشم و پلی آمید با هزینه کمتری تهیه می شوند. از مزایای این الیاف می توان به ضد لک، ضد رطوبت، عدم جذب مایعات و مقاومت بالای آن در برابر نور خورشید اشاره کرد. علاوه بر این قابلیت ارتجاعی کمتری داشته و جای وسایل به راحتی روی آن باقی می ماند. البته مقاومت در برابر سایش یا کوبش آن برای مکان های عمومی کمی پایین تر از حد استاندارد بوده و کاربرد آن توصیه نمی شود. در صورت نیاز می توان موکت های پروپلین را به عنوان کف پوش مناطق کم تردد مورد استفاده قرار داد.

 
منبع: شرکت زت کارپت
  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

موکت تایل

  1. موکت تایل ها یکی از محبوب ترین انواع موکت هستند که به شکل مربع در ابعاد متنوع طراحی شده و در کنار هم چیده می شوند. معمولا این نوع موکت ها در رنگ بندی متنوع کنار هم قرار می گیرند تا جلوه ای جذاب و رنگارنگ به فضای اتاق ببخشند.

    موکت تایل ها مقاومت و پایداری بالایی دارند و بسیار متنوع هستند، بنابراین برای هر فضایی کاربرد دارند و می توان آن ها را یک نوع موکت اداری نیز دانست چرا که به راحتی می توان آن را با دکوراسیون داخلی فضای اداری هماهنگ کرد و از سوی دیگر  نیاز نیست نگران قرار گرفتن وسایل سنگین روی آن باشید.

    استفاده از موکت در محیط اداری | زت کارپت

    تنوع رنگ و مقاومت بالای موکت های تایل موجب می شود این نوع موکت انتخاب مناسبی برای محیط های اداری محسوب شود.

    مزایای موکت تایل ها

    • نصب آن ها آسان است، هرچند بهتر است برای تمیزتر شدن نتیجه نهایی از متخصص کمک گرفته شود.
    • تمیز کردن آن آسان است.
    • رنگ بندی متنوع دارد.
    • مقاومت بالایی در برابر مرطوب شدن و آسیب دیدن دارد.
    • به دلیل تکه تکه بودن، موکت کمتری هنگام نصب هدر می شود.
    • قیمت آن نسبتا اقتصادی است.
  2. موکت کبریتی

    موکت کبریتی از قدیمی ترین انواع موکت است که در بسیاری از خانه ها مورد استفاده قرار گرفته است. موکت کبریتی طرحی ساده دارد و اغلب فقط برای پوشاندن کف یک اتاق به ساده ترین و ارزان ترین شکل استفاده می شود.

    موکت کبریتی بافتی گره ای و سخت دارد. به همین جهت ممکن است نرمی و لطافت سایر موکت ها را نداشته باشد. اما در عین حال مقاومت بالایی در برابر قرار گرفتن وسایل سنگین دارد. موکت کبریتی یک نوع موکت ساده است که در عین سادگی در تمام فضاها کاربرد دارد. موکت کبریتی در راهرو های هتل ها و فضاهای پرتردد اینچنینی کاربرد بسیاری دارند. بنابراین شاید بتوان آن را یک نوع موکت هتلی نامید.

    مزایای انتخاب موکت کبریتی

    • طرح یکدست آن موجب می شود برش موکت در هر نقطه امکان پذیر باشد.
    • مقاومت بالایی دارد.
    • تمیز کردن آن ساده است.
    • برای فضاهای پرتردد مناسب است.
  3. موکت نایلونی

    در کنار طرح ها و بافت های مختلف انواع موکت، جنس موکت نیز اهمیت بالایی دارد. نایلون یکی از پرکاربردترین جنس ها هنگام بافت موکت به شمار می رود. نایلون نرم، یکپارچه و مقاوم در برابر لکه و پوسیدگی است.

    جنس نایلون از محبوب ترین انتخاب ها برای موکت های خانگی است. تقریبا 90 درصد تمامی موکت هایی که در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند از این جنس هستند. جنس موکت نایلونی همچنین در هتل ها نیز محبوبیت بالایی دارند چرا که در برابر پارگی، لک و کپک زدن مقاوم است.

    انتخاب موکت مناسب برای اتاق خواب | زت کارپت

    موکت های نایلونی به دلیل لطافت و قیمت مناسبشان از پرکاربردترین موکت ها برای خانه و اتاق خواب هستند.

    برخی از مزایای استفاده از موکت نایلونی

    • ماندگاری طولانی. موکت نایلونی بین 12 تا 15 سال ماندگاری دارد.
    • به دلیل اینکه به خوبی رنگ می گیرد، پس از بافت، موکت نایلونی رنگی جذاب تر داشته و ماندگاری رنگ آن طولانی است.
    • قیمت مقرون به صرفه دارد و نسبت به موکت های پشمی ارزان تر است.
  4. موکت اولفین

    موکت های پلی پروپلین (Polypropylene)، که با نام اولفین نیز شناخته شده هستند، از جمله محبوب ترین موکت ها برای استفاده در محیط های اداری هستند. در حقیقت اولفین را یک موکت اداری می دانند که اخیرا در مصارف خانگی نیز جایگاه خوبی پیدا کرده است.

    جنس موکت اولفین مشابه پشم طبیعی است و مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل است که در فضاهای باز و پرتردد نظیر راهروهای هتل ها و دفاتر کار از این نوع موکت استفاده می شود.

    استفاده از موکت پلی پروپلین در محیط های اداری | زت کارپت

    موکت جنس پلی پروپلین را یک نوع موکت اداری می دانند، چرا که مقاومت بالایی دارد و زود آلوده نمی شود.

    مزایای موکت اولفین

    • مقاومت بالایی در برابر تردد زیاد دارد.
    • به سادگی تمیز می شود و آلودگی جذب آن نمی شود.
    • قیمتی اقتصادی دارد.
    • نصب آن آسان است.
    • تنوع بسیار دارد.
  5. موکت پلی استر

    موکت پلی استر یکی دیگر از انواع موکت است که ضد آلرژی محسوب می شود. علاوه بر این‌ها، از آنجایی که پلی استر از مواد بازیافتی تهیه می شود، این جنس موکت سازگار به محیط زیست است.

    از مزایای اصلی موکت پلی استر می توان به مقاومت رنگ آن در برابر رنگ پریدگی اشاره کرد. اما از سوی دیگر، این جنس در برابر وزن حساس است و زود حالت خود را از دست می دهد. بنابراین انتخاب مناسبی برای فضاهای پرتردد نیست و اغلب مصرف خانگی دارد.

    تنوع رنگی موکت های پلی استر بسیار زیاد است و قیمت ارزان آن در قیاس موکت های پشمی یا نایلونی، موجب می شود انتخاب مناسب و پرطرفداری برای خانه ها به شمار برود. اگر از پلی استر به درستی مراقبت شود می تواند تا 15 سال نیز دوام داشته باشد.

    مزایای انتخاب موکت پلی استر

    • قیمت آن ارزان است.
    • بافت نرمی دارد.
    • در برابر لک مقاوم است.
    • رنگ آن از بین نمی رود.
  6. موکت پشمی

    موکت پشمی از انواع موکت لوکس و گران قیمت محسوب می شود. پشم، جنسی طبیعی، مجلل، با ماندگاری طولانی است که نرم ترین جنس موکت موجود در بازار به شمار می رود.

    موکت پشمی طبیعی و خالص هیچ نوع ماده شیمیایی و مصنوعی ندارد. به همین جهت بهترین انتخاب برای افرادی است که به مواد شیمیایی حساس هستند و یا آلرژی دارند. اما از سوی دیگر، به دلیل جنس لطیف و طبیعی این نوع موکت، اگر از موکت پشمی به درستی مراقبت نشود ممکن است به مرور زمان محلی برای رشد کپک یا سفیدک شود. بنابراین باید در نظر داشته باشید که موکت پشمی نمی تواند انتخاب مناسبی برای جاهای مرطوب و یا مناطق شرجی باشد.

    موکت های پشمی؛ انتخابی لوکس و جذاب | زت کارپت

    الیاف طبیعی که در موکت های پشمی به کار برده می شود آن را به نرم ترین موکت بازار با ظاهری لوکس تبدیل کرده است.

    مزایای انتخاب موکت پشمی

    • مقاومت بالایی دارد.
    • تمیز کردن آن آسان است.
    • لکه ای روی آن باقی نمی ماند.
    • سازگار با محیط زیست است.
    • در برابر آتش گرفتن مقاوم است.
  7. موکت تافتینگ

    موکت تافتینگ به انواع موکتی گفته می شود که پرزهای بلندی دارند و این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند چرا که ظاهری شیک تر و چشمگیرتر به فضای خانه می بخشند. موکت تافتینگ ها معمولا از جنس 100 درصد پشم تهیه می شوند، در برخی مواقع ممکن است این درصد کمتر شده و ترکیبی از پشم و مواد مصنوعی دیگر نظیر نایلون باشد.

    در این نوع موکت پرزها به یک لایه زیرین بافته شده و سپس به لایه دیگری با چسب چسبانده می شوند. از اینرو موکت تافتینگ ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا پرزها از بدنه جدا نشوند. بنابراین مناسب جاهای پرتردد نیستند.

    مزایای موکت تافتینگ

    • لطافت بالایی دارد.
    • رنگ بندی و تنوع مدل ها زیاد است.
    • ظاهری منحصر به فرد و لوکس به فضای اتاق می بخشد.
    • به دلیل شباهتی که با فرش دارد می تواند جایگزین فرش شود.
    • مناسب دکوراسیون خانگی است.
    • ضخامت بالایی دارد و در زمستان گرمای بیشتری به اتاق می بخشد.

 

 

منبع: زت کارپت

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

از موکت می توان در تمام فضای منزل مانند آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و حتی اتاق خواب استفاده کرد. از طرف دیگر موکت برای خانواده هایی که داری فرزند هستند یک گزینه بسیار مناسب است. چرا که به علت بافت نرم موکت، کودکان احساس راحتی بیشتری می کنند.

البته نباید فراموش کرد زیاد شدن تنوع موکت منزل، انتخاب را کمی سخت کرده است. در صورتی که شما اطلاعات کافی در مورد انواع موکت خانه نداشته باشید نمی توانید موکت مناسب منزل را انتخاب کنید. با توجه به اهمیت موضوع تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به معرفی 7 نوع موکت مناسب منزل بپردازیم. در این مقاله با ما همراه باشید.

موکت بربر

موکت بربر که در بازار با نام بافت لوپ شناخته می شود یکی از انواع پرطرفدار موکت است.  مهم ترین ویژگی این موکت دوام و طول عمر بسیار بالای آن است. از این رو  استفاده از این موکت برای مکان های پر تردد مثل آشپزخانه توصیه می شود. در صورتی که شما فرزند کوچک دارید و نگران کثیف شدن موکت بربر هستید می توانید موکت خانه خود را از رنگ هایی انتخاب کنید که چرک و کثیفی را کمتر نشان می دهند.

موکت بربر؛ گزینه مناسب برای منزل | زت کارپت

موکت لوپ

به این نوع موکت، موکت برش نخورده نیز می گویند. چرا که الیاف در موکت لوپ برش نخورده اند و به دنبال هم قرار گرفته اند. مهم ترین مزیت موکت لوپ این است که به علت فشردگی گره ها ردپا و یا جارو بر روی موکت باقی نمی ماند. البته ممکن است برخی افراد احساس کنند که این موکت چندان نرم است. بنابراین از این موکت می توان در راهرو و یا پذیرایی استفاده کرد تردد و رفت و آمد بیشتر با کفش صورت می گیرد.

البته لازم به تذکر است که طرح های موکت لوپ زیاد نیست اما دارای تنوع رنگ بسیار بالایی هستند. به همین خاطر شما می توانید موکت منزل خود را متناسب با رنگ سایر عناصر دکوراسیون داخلی انتخاب کنید.

به کارگیری موکت لوپ در منزل | زت کارپت

لوپ غیر همسطح

بافت این موکت بسیار شبیه موکت لوپ است با این تفاوت که الیاف در کنار یکدیگر در یک ارتفاع مختلف قرار می گیرند. این غیر همسطحی باعث می شود تا ظاهر موکت از حالت یکنواختی خارج شود. برای استفاده از موکت لوپ غیر همسطح هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید مطابق با میل و سلیقه خود طرح و رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.

موکت لوپ مسطح در پذیرایی | زت کارپت

موکت پرز بلند

موکت پرز بلند با بافت بسیار نرم خود یک موکت مناسب منزل محسوب می‌شود و بسیار محبوب است. بافت این موکت نیز به صورت حلقه است، اما این حلقه ها در ارتفاع بیشتری برش خورده اند. استفاده از این موکت برای اتاق خواب توصیه می شود. چرا که احساس آرامش و راحتی در هنگام راه رفتن روی موکت به ارمغان می آورد. هر چند از موکت پرز بلند می توان در سایر نقاط خانه نیز استفاده کرد اما از آن جایی که هنگام راه رفتن روی موکت، رد پا باقی می ماند بهتر است در مکان هایی مانند اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار نگیرد.

موکت پرز بلند با بافتی نرم و مناسب | زت کارپت

موکت در هم تنیده

یکی از گزینه های مناسب برای موکت خانه، موکت در هم تنیده است. در این نوع موکت، تارهای بلند در جهات مختلف در هم بافته شده اند که باعث شده است تا ظاهر موکت از یکنواختی خارج شود.

یکی از مکان های بسیار مناسب برای استفاده از این موکت در منزل، پذیرایی است. البته باید هنگام خرید این موکت به این نکته توجه داشته باشید که تمیز کردن این موکت ها نسبت به سایر انواع موکت خانه کمی دشوار است. زیرا خارج کردن زباله های ریز و گرد و خاک از تارهایی که در جهت مختلف در هم تنیده شده اند کار نسبتا دشواری است.

بافت موکت درهم تنیده | زت کارپت

موکت طرح دار

موکت طرح دار یکی از موکت های بسیار محبوب است که می تواند برای پوشش کف منازل مورد استفاده قرار بگیرد. طرح های به کار رفته در این موکت ها می تواند اشکال هندسی و یا طرح گل باشد.

استفاده از این موکت در منزل محدودیت خاصی ندارد و تقریبا می توان در همه جای خانه آن را به کار برد. در صورتی که این موکت را برای متراژ بزرگ تهیه می کنید، حتما طرح موکت را طوری انتخاب کنید که در دراز مدت شما را دلزده نکند.

از طرف دیگر طراحان دکوراسیون داخلی موکت طرح دار را برای دکوراسیون های نسبتا ساده پیشنهاد می کنند. با توجه به نکات بیان شده این مورد هم می‌تواند در میان گزینه‌های ما به عنوان موکت مناسب منزل قرار گیرد.

موکت های طرح دار مناسب برای منزل | زت کارپت

موکت کبریتی

یکی از انواع قدیمی و بسیار رایج موکت منزل، موکت کبریتی است. شاید کمتر کسی باشد که تا به حال موکت کبریتی را از نزدیک ندیده باشد. این موکت ها با پرزهای نسبتا کوتاه و قیمت ارزان شناخته می شوند. اما از آن جایی که ضخامت موکت کبریتی چندان زیاد نیست نسبت به سایر موکت ها از راحتی کمتری برخوردار است. استفاده از این موکت در متراژهای بزرگ جهت صرفه جویی در هزینه ها توصیه می شود.  به عنوان مثال  این موکت بیشتر در راهروهای منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

موکت کبریتی | زت کارپت

برای خرید موکت مناسب منزل به کجا مراجعه کنیم؟

برای خرید موکت با کیفیت که دارای ضمانت نیز باشد بهتر است به فروشگاه های معتبر در سطح شهر خود مراجعه کنید. حتما قبل از این که اقدام به خرید موکت کنید در مورد کیفیت، قیمت و نحوه شستشوی موکت اطلاعات کافی را از فروشنده کسب کنید.

اگر چه نصب موکت خانه کار نسبتا آسانی به نظر می رسد اما بهتر است این کار را به افراد ماهر در این حوزه بسپارید. هزینه نصب موکت به ازای هر متر محاسبه می شود که رقم بالایی نیست. مخصوصا در شرایطی که کف زمین ناهموار است بهتر است از نصاب های موکت کمک بگیرید.

 

منبع: شرکت زت کارپت

  • zizo azza