tarrahidakheli

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شاید بهتر باشد تا در ابتدا به چند نکته بدیهی و ساده اشاره کنیم و پس از آن نکات حرفه ای و مهم دکوراسیون پذیرش هتل را در قالب سر تیتر ها برای شما عنوان کنیم. از ابتدایی ترین نکات، وجود روشنایی و نور کافی در قسمت پذیرش هتل است. بهتر است تا جای ممکن این قسمت را با نور کافی طراحی کنید تا به مخاطب در دیدار اول خود تصور وهم انگیز و خسته کننده از هتل شما دست ندهد.

 

پس از آن نیز باید فضای کافی را پذیرش هتل خود در نظر بگیرید. مطمئنا هر هتل در زمانی از سال، مخاطبان و مشتریان زیادی را به خود جذب میکند. این قسمت را به صورتی طراحی کنید که در زمان شلوغی، باعث ایجاد یک ذهنیت بد در مخاطبان داخل و خارج از هتل نشود.

 

به عنوان آخرین نکته ساده و بدیهی نیز باید به تمیز بودن پذیرش هتل اشاره کرد. شاید این موضوع در نگاه اول به دکوراسیون و طراحی داخلی مرتبط نباشد اما باید دقت داشت که اغلب اوقات، پذیرش هتل در مقابل “در” قرار دارد و باید به صورتی طراحی شود که دائما مستعد دریافت گرد و خاک و آلودگی از بیرون نباشد.

 

۱_ شخصیت مخاطب خود را تعریف کنید

قرار نیست هتل شما در پایین شهر، دارای یک دکوراسیون پذیرش چند ده میلیونی باشد. احتمالا اغلب افرادی که برای استقرار در هتل به پایین شهر مراجعه میکنند، قصد اقامت در یک هتل ارزانقیمت را دارند و شاید این نوع دکوراسیون باعث گمراهی آنان شود. پس در ابتدا شخصیت مخاطب خود را تعریف کنید و او را از نظر وسع مالی بررسی کنید.

 

سپس نسبت به این شخصیت اقدام به طراحی دکوراسیون پذیرش هتل و تمامی هتل خود کنید.

 

۲_ هماهنگی را حفظ کنید

شاید دکوراسیون پذیرش مدرن، برای یک هتل با نما و دکوراسیون سنتی مناسب نباشد. پس بهتر است تا جای ممکن هماهنگی را حفظ کنید و نمایی را در پذیرش هتل به نمایش بگذارید که در دیگر قسمت ها نیز مورد انتظار است.

 

۳_ از اهمیت در ورودی غافل نشوید

راه ورود به پیشخوان هتل، درِ ورودی است. باید به کیفیت این قسمت در جهت استفاده مخاطبان اهمیت دهید. در ابتدا به درب ورودی توجه کنید. درب های کشویی و یا چرخنده بهترین انتخاب هستند.

اغلب مسافران همراه با چمدان های چرخ‌دار وارد این بخش میشوند پس کف آن باید به صورتی طراحی شود که چرخ های چمدان بر روی آن به راحتی حرکت کنند. علاوه بر این وجود یک فرش قرمز و دیگر تزئینات میتواند به زیبایی این قسمت بیافزاید. در نهایت باید به محافظت از آب و هوای ورودی هتل نسبت به بیرون آن توجه کنید و دقت داشته باشید که هوای گرم، سرد و گرد و خاک به آن وارد نشود.

 

۴_ میز پذیرش هتل چگونه باشد؟

شاید میز پذیرش چیزی بیشتر از نصف دکوراسیون پذیرش هتل باشد. اهمیت این میز بسیار بالاست و حتی برخی از طراحان داخلی، قسمت اعظم بودجه مالیِ طراحی را به این میز اختصاص میدهند.

 

اینکه در ساخت میز پذیرش هتل چه متریالی به کار رود مطمئنا نظر طراح داخلی شما را میپذیرد اما در هرحال وجود شیشه یکی از مواردی است که میتواند باعث افزایش زیبایی آن بشود. وجود رنگ شاد از دیگر موارد بسیار پر اهمیت در زیبایی این میز است. البته رنگ های متناقض و متضاد اگر با دقت به کار گرفته شوند باعث ایجاد یک صحنه جذاب و دلباز خواهند شد.

 

اگر قرار است افراد زیادی در روبرو و پشت میز پذیرش هتل شما بایستند، اندازه آن را با تعداد آنها سِت کنید. مطمئنا در صورت محدودیت اندازه این میز، در زمان شلوغی هتل به مشکلات زیادی برمیخورید. به هیچ عنوان فراموش نکنید که وجود چند صندلی در قسمت پذیرش هتل تا چه حد میتواند باعث راحتی مشتریان شما شود.

 

در آخر باید دقت کنید که میز پذیرش میتواند باعث شکل گیری ذهنیت اولیه مخاطبان نسبت به کل هتل شما شود.

 

۵_ چیدمان میز پذیرش هتل

مورد پر اهمیت دیگر در دکوراسیون پذیرش هتل، چیدمان میز پذیرش است.

اولین مورد حائز اهمیت، وجود یک رایانه شیک و خوش رنگ است که میتواند باعث ایجاد دیدی حرفه ای به هتل شما توسط مخاطب شود. پس از آن به روشنایی و البته سبک چراغ های بالای میز دقت کنید و ترجیحا از نوعی چراغ خاص (مانند لامپ های ادیسون و…) استفاده کنید.

 

یک گلدان گل طبیعی با شکلی ویژه که بتواند ذهن مخاطب را چند دقیقه درگیر خود کند به خوبی باعث افزایش زیبایی محیط میشود. در ضمن به بک‌گراند یا پشت زمینه این میز بسیار دقت کنید. بهتر است این پس زمینه با رنگ میز و اشیاء چیده شده بر روی آن هماهنگ باشد. اگر لوگو یا شعار زیبایی دارید میتوانید از آن بر روی دیوار پشت و یا قسمت جلویی میز پذیرش استفاده کنید.

 

در انتها دقت کنید که چیدمان میز پذیرش هتل نباید شلوغ و درهم باشد. بهتر است از سادگی برای افزایش زیبایی این چیدمان و دکوراسیون کمک بگیرید.

 

۶_ اهمیت لابی در دکوراسیون پذیرش هتل

لابی و پذیرش را میتوان دو قسمت متصل و یا حداقل مرتبط به هم دانست. پس این دو به صورت مستقیم بر یکدیگر تأثیر دارند. در مقالات قبلی در مورد دکوراسیون لابی هتل اطلاعات جامعی در اختیار شما عزیزان گذاشته شد اما در ادامه نیز اشاره ای کوتاه به نکات طراحی آن میشود:

 

دکوراسیون لابی هتل باید علاوه بر میز و صندلی های راحتی، دارای مبلمان رسمی نیز برای برگذاری جلسات باشد.

از ظاهر گرافیکی لابی غافل نشوید.

وجود یک بار، کافه و… میتوانید به افزایش تجربه مثبت کاربر در هتل ختم شود.

از موارد طبیعی و ارگونومیک در لابی استفاده کنید (گل و…)

وسائل سرگرمی مانند بازی های رومیزی و حتی یک کتابخانه کوچک به خوبی باعث بهبود رضایت مشتریان خواهد شد.

و…

۷_ اهمیت آرامش در پذیرش هتل

هتل محل استراحت است. اگر مخاطبان در اولین نگاه آرامش دلخواه خود را در آن مشاهده نکنند مطمئنا از اقامت در هتل شما صرف نظر خواهند کرد. پس طراحی دکوراسیون پذیرش هتل باید به صورتی انجام شود که به افزایش آرامش در آن بیانجامد.

 

برای این موضوع استفاده از متریال عایق یکی از نکات مهم است. البته دیوار های عایق میتواند صرفا باعث کاهش صداهای خارجی به هتل شود. موضوع مورد اهمیت دیگر، کاهش صداهای داخلی پذیرش و لابی هتل است. برای این منظور نیز بهتر است تا از اشیاء نهایت استفاده را ببرید. مجسمه ها، کتابخانه، گلدان های بزرگ و… باعث جلوگیری از پیچش صدا در سالن پذیرش هتل خواهند شد.

 

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

یکی از مهمترین عوامل در مورد فروشگاه های کفش، طراحی دکوراسیون فروشگاه است. به طور کلی فروشگاه ها با عوامل مختلفی مورد توجه مشتریان قرار می گیرند. اگر قصد دارید با ایجاد یک دکوراسیون جدید برای فروشگاه کفش خود، باعث ایجاد جلوه ای جذاب و خاص و در نهایت افزایش چند ده درصدی فروش فروشگاه خود شوید، در این مقاله با ما همراه باشید تا 7 ایده جذاب و متفاوت برای دکوراسیون فروشگاه کفش ارائه نماییم. 

دکوراسیون فروشگاه کفش مردانه

شاید دیگر دوران استفاده از قفسه های عمودی و افقی ساده و معمولی گذشته باشد. برای اینکه بتوانید دیزاین فروشگاه کفش مردانه خود را به شکلی زیبا و جلوه ای خاص به مخاطبان نشان دهید. باید از نکات حرفه ای دکوراسیون داخلی استفاده کنید. یکی از این نکات، استفاده از حجم های متفاوت است!

دکوراسیون لوکس فروشگاه کفش مردانه | شرکت معماری داخلی تهران دیزاین سنتر

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، در این دکور فروشگاه کفش خبری از یک قفسه افقی با ده ها جفت کفش نیست. در این دکوراسیون، حجم ها از جای خود بیرون آمده و ظاهری جدید را برای فروشگاه رقم زده اند. البته اگر کمی بیشتر دقت کنید، مشاهده میشود که رنگ کفش ها با رنگ دیوار و پس زمینه همخوانی مناسبی را دارد. همینطور نور پردازی آن نیز به همین صورت است.

ویترین فروشگاه کفش مردانه | شرکت معماری داخلی تهران دیزاین سنتر

نکته بعدی برای طراحی دکور کفش فروشی مردانه، افزایش ارزش کفش هاست! منظور از این صحبت این است که دیگر قرار نیست در هر یک متر قفسه ۷ یا ۸ جفت کفش قرار داده شود. ارزش کفش های فروشگاهتان را بالا برده  و هر کدام را در فاصله مکانی مناسبی نسبت به دیگر کفش ها قرار دهید. در دکور پشت شیشه این مغازه (عکس فوق) این موضوع را مشاهده میکنید که کفش ها در فواصل مکانی مناسبی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند.

دکوراسیون فروشگاه کفش زنانه

شاید چیدمان فروشگاه کفش زنانه کار بسیار سختی باشد. نگاه ریزبین خانم ها حتی در بهترین حالت ممکن نیز به دنبال یافتن ایرادی در دکور شما خواهد بود.

تم سفید در دکوراسیون فروشگاه کفش زنانه | شرکت معماری داخلی تهران دیزاین سنتر

اگر به تصویر بالا دقت کنید، مشاهده میکنید که چیدمان این فروشگاه کفش بسیار خاص و جذاب است. شاید تعداد کفش های موجود در چنین فروشگاهی حتی به ۵۰ جفت هم نرسد. نیمی از جذابیت این دکور ها مربوط به رنگ سفید آن و سِت شدن دقیق این رنگ با رنگ کفش هاست. نیم دیگر را نیز میتوان به خاص بودن این دکور مربوط دانست.

این دکور به حالت میز و صندلی چیده شده است. شاید هیچ ارتباطی بین یک فروشگاه فروش کفش با میز و صندلی وجود نداشته باشد اما طراح حرفه ای این دکوراسیون فروشگاه کفش، به خوبی از این بی ارتباطی یک نظم و طرح جالب و خارق العاده ساخته که شاید حتی باعث جذب نگاه آقایانی شود که به صورت گذری از مقابل درب این مغازه عبور میکنند.

دیزاین و نورپردازی فروشگاه کفش زنانه | شرکت معماری داخلی تهران دیزاین سنتر

این دکور فروش کفش زنانه را میتوان مصداق بارزِ نظم در عین بی نظمی دانست! هیچکدام از جعبه های موجود در این دکوراسیون با یکدیگر هم اندازه نیستند و حتی از نظر تراز نیز باهم متفاوت اند، اما زمانی که به این بی نظمی نگاه کنیم در نهایت این چیدمان باعث جلب نظر و نگاه ما میشود.

دکوراسیون فروشگاه کفش اسپرت

طراحی دکوراسیون فروشگاه کفش اسپرت باید تماما مبتنی بر خلاقیت پیش برود و قسمت اعظم این خلاقیت را رنگ و نور داخل دکور تشکیل میدهد.

طراحی فروشگاه کفش اسپرت  | شرکت معماری داخلی تهران دیزاین سنتر

یکی از جزییاتی که دکور فروشگاه های فروش کفش اسپرت بزرگ مشاهده میکنید این است که آنها به ندرت از دکوراسیون های فضاگیر و حجیم استفاده میکنند و بر عکس فروشگاه های کفش زنانه، در این فروشگاه ها، اغلب کفش ها را معلق در هوا میبینیم. دلیل این موضوع چیست؟

توجیه این است کفش های اسپرت جزییات بسیار زیادی دارند که باید تماما توسط مخاطبان مشاهده شوند. از همین رو دکور های موجود، تا جای ممکن ساده میشوند تا مخاطب بتواند به خوبی کفش را مشاهده، بررسی و سپس برای خریداری آن اقدام کند.

علاوه بر این، رنگ دیوار و پس زمینه در دکوراسیون این کفش فروشی ها از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. رنگ های اسپرتی مانند قرمز و یا مشکی میتواند باعث بهتر دیده شدن کفش ها شوند. رنگ سفید نیز میتواند باعث ایجاد جلوه های خاص شود اما مطمئنا پیاده سازی آن در دکور فروشگاه کفش اسپرت نیاز به نظر یک طراح حرفه ای دارد.

دکوراسیون فروشگاه کفش بچه گانه

برای طراحی دکور فروشگاه کفش بچه گانه باید به دو مورد دقت کنید:

  • خلاقیت
  • شادابی محیط

دیگر مانند گذشته قرار نیست که والدین برای کودکان خود خرید کنند! بلکه مخاطب نهایی شما همان کودکان هستند و آنها باید نظر آخر در مورد خرید البسه و کفش را بدهند. پس تا جای ممکن فروشگاه و دکور خود را برای آنها بهینه کنید.

در برخی از فروشگاه های کفش بچه گانه اروپایی، در نگاه اول تصور میکنیم که در حال مشاهده یک فروشگاه اسباب بازی هستیم. این موضوع در تصویر زیر به خوبی مشهود است.

در چنین محیط هایی مقاومت خرید از سمت خانواده و مقاومت انتخاب از سمت کودک کاهش پیدا میکند. وجود رنگ های جذاب در دکوراسیون فروشگاه باعث تمایز شما در بین تمامی رقبا میشود و در نهایت به فروش و سود بیشتر ختم خواهد شد.

 

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

طراحی دکوراسیون و پلان لابی هتل

بخش پذیرش هتل و لابی توصیف کننده هتل شما در ذهن مخاطب است. پس باید تا جای ممکن برای بهبود این ذهنیتِ مخاطب تلاش کنید. با وجود رقبای قدر، استفاده از  طراحی های ساده و پیش پا افتاده دیگر نمی‌تواند باعث جذب حداکثری مخاطبان به هتل شما شود. نکاتی که در ادامه برای شما بازگو خواهد شد از مهم ترین نکاتی است که طراحان حرفه ای برای طراحی  دکوراسیون لابی هتل به آنها توجه می‌کنند.

 

۱_ نظم یا بی نظمی؟

نظم اصل مهمی است که باعث ایجاد زیبایی در هر نوع طراحی و دکوراسیونی می‌شود. اما می‌دانیم طراحان ده ها سال است که از نظم برای زیباسازی فضای داخلی و خارجی بنا های مختلف بهره میبرند. پس استفاده دوباره از آن مانند گذشته، شاید نتواند باعث ایجاد یک مزیت شود.

یکی از مهم ترین اصولی که در طراحی داخلیِ منازل و هتل ها و البته صرفا به دست طراحان حرفه ای رعایت می‌شود، ایجاد نظم و زیبایی در عین بی نظمی است. این موضوع است که می‌تواند باعث ایجاد یک فضای داخلی متمایز از دیگر هتل ها برای لابی شما شود.

 

۲_ لابی را تبدیل به یک مأمن و همینطور تفریحگاه کوچک کنید

واژه لابی به معنای سالن انتظار است. اما آیا این دلیل موجهی است که لابی هتل شما صرفا یک سالن انتظار باشد؟ برای اینکه بتوانید بهترین استفاده تجاری و رفاهی ممکن را از لابی ببرید، برای طراحی آن تصور کنید که در حال ساخت یک مأمن و پس از آن یک تفریحگاه امن و کم سر و صدا هستید. وجود مبلمان راحتی در کنار مبلمان رسمی میتواند باعث ایجاد یک استراحتگاه مناسب شود.

 

همینطور تابلو های خاص و نه حتما گرانقیمت بر روی دیوار ها میتواند در عین آرامش باعث پر کردن زمان فراغت افراد در لابی هتل شده و علاوه بر آن، اِلمان های طبیعی مانند گل های آپارتمانی خاص به جذابیت این استراحت کوتاه و تفریحی بیافزاید.

 

۳_ از رنگ و نور نهایت استفاده را ببرید

احتمالا اگر به لابی هتل های شهر خود نگاهی بیندازید، در اغلب آنها یک چیز تکراری را مشاهده کرده و آنهم وجود رنگ های ساده و البته تکراری است. استفاده از رنگ های خاص شاید کم هزینه ترین فعالیت ممکن برای طراحی دکوراسیون لابی هتل باشد که بتوانید از آن استفاده کنید. منظور از رنگ های خاص رنگ های عجیب و غریب نیستند، منظور تلفیق صحیح چند رنگ بر اساس روانشناسی رنگ هاست.

 

علاوه بر رنگ، نور پردازی محیط نیز تأثیر بسیار بالایی در زیبایی لابی هتل شما دارد. برای نورپردازی قرار نیست یک لوستر چند صد کیلویی را از سقف لابی آویزان کنید. چند لامپ کوچک در موقعیت های مکانی صحیح به خوبی میتوانند نیاز شما را برآورده کنند.

 

نکته: به هیچ عنوان از زیبایی خاصی که رنگ های ارگونومیک و طبیعی (سبز و…) در چشم مخاطب ایجاد میکنند چشم پوشی نکنید.

 

طراحی لابی کوچک هتل

نکاتی که تا به اینجا در مورد دکوراسیون لابی هتل گفته شده صرفا مختص هتل های لوکسِ چند ستاره نیستند بلکه آنها ملزومات یک طراحی حرفه ای برای لابی به حساب می آیند. اما یکی از سؤالات پر تکرار در این زمینه، چگونگی طراحی لابی کوچک هتل است. اینکه چطور از لابی کوچک و کم فضای هتل خود، یک لابی حرفه ای بسازیم؟ در ادامه به صورت تخصصی تر به جواب این سؤال میپردازیم.

 

۱_ ریز فضاهای لابی هتل را دریابید

در ابتدایی ترین حالت از ریز فضاهای لابی هتل نهایت استفاده را ببرید. در دکوراسیون یک لابی مدرن، ریز فضاها به بهترین شکل ممکن پر میشوند. شاید دیگر زمان استفاده از گلدان های گل طبیعی و مصنوعی، صرفِ پر کردنِ این فضا ها گذشته باشد. پس بهتر است برای این موضوع از هتل های معروف و بزرگ ایده بگیرید.

 

یک مجسمه زیبا و البته مربوط به فرهنگ منطقه، یک دستگاه در جهت سرگرمی مخاطبان و حتی یک یخچال نوشیدنی شیک! اینها صرفا چند مورد برای پر کردن این فضای خالی هستند. در هتل های کوچک نه تنها در لابی بلکه در تمامی قسمت ها، باید از کوچکترین فضاهای به وجود آمده نیز در جهت افزایش زیبایی و یا بهبود رفاه مخاطبان استفاده کرد.

 

۲_ به شدت از شلوغی دوری کنید

برای هتل های کوچک با محدودیت در فضا، بهتر است تا به سمت طراحی مینیمالیستی و ساده بروید. از اشیاء بزرگ استفاده نکنید و زیبایی لابی هتل خود را در سادگی آن ببینید. مطمئنا زیبایی یک فضای شلوغ و تنگ حتی در بهترین حالت ممکن نیز نمیتواند چشم مخاطبان را به خود جلب کند. در چنین مکانی بهترین تصمیم ممکن، تمرکز بر روی رنگ بندی لابی است.

 

۳_ در مکان های کوچک اشیاء به چشم می آیند!

شاید یک لوستر با سایز بزرگ در لابی یک هتل وسیع، بسیار کمتر از لوستری متوسط در لابی کوچک هتل شما نظر مخاطب را به خود جلب کند. این مزیت مکان های کوچک است که در آن میتوان با استفاده از وسایل متوسط و نه چندان گرانقیمت نیز به خوبی باعث ثبت لحظات زیبا در ذهن مخاطب شد.

پس از این مزیت استفاده کرده و بدون نیاز به هزینه های بالا، لابی هتل خود به یک مکان با طراحی مدرن تبدیل کنید.

 

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، نمیتوان لابی هتل را مهم ترین قسمت برای تأثیر گذاری روی ذهن و انتخاب مخاطبان دانست اما در هرحال این قسمت از اهمیت بسیار بالایی در تصمیم گیری نهایی آنها و علاوه بر آن ایجاد یک خاطره خوش و تبدیل مخاطبان به مشتری های دائم یا حداقل مشتری های راضی و سودآور دارد. در این مقاله به معرفی نکات مهم در دکوراسیون لابی هتل پرداختیم و سعی کردیم تا به خوبی شما را با موارد پر اهمیت آن آشنا کنیم.

 

در ادامه نیز معتبر ترین طرح ها از میان طرح های برتر و دکوراسیون لابی هتل مدرن را همراه با توضیحات مختصر به شما نمایش میدهیم.

 

۵ نمونه دکوراسیون مدرن لابی هتل

در این لابی طراحی شده، به خوبی میتوان زیبایی را همراه با سادگی مشاهده کرد. یک نور پردازی صحیح در عین کمترین هزینه ممکن زیبایی خاصی را به لابی این هتل هدیه کرده است. به تأثیر گلدان های گل با گل های سبز رنگ در زیبایی محیط دقت کنید.

 

بر خلاف طرح قبلی، طراحی دکوراسیون لابی هتل بالا بر اساس طرح های خلاقانه بنا شده. میز خاص، دیوار های تزیین شده و رنگ بندی زیبای مبلمان باعث ایجاد یک فضای بسیار مدرن و دلپذیر شده است.

 

ترکیب رنگ خلاقانه را، حتی در اجزای کوچکی مانند پشتی (کوثن) های مبلمان این لابی نیز میتوان مشاهده کرد. این ترکیب رنگ همراه با چند شیء خلاقانه باعث ایجاد فضایی شده که حتی مشاهده تصویر آن نیز باعث به وجود آمدن حس آرامش و رضایت در انسان میشود.

 

  • zizo azza
  • ۰
  • ۰

لابی هتل می تواند کاربرد های خیلی بیشتر از چیزی که تا به حال تصور می کردیم داشته باشد. طراحی صحیح این قسمت از هتل می تواند تجربه کاربری بی نظیری برای مسافران ایجاد کند. تا به حال دقت کرده اید که مهم ترین کاربرد لابی هتل چیست؟ آیا صرفا این بخش یک سالن انتظار و یا یک مکان برای استراحت های کوتاه است؟ مطمئنا چنین نیست. در ادامه قصد داریم تا در مورد کاربرد های متفاوت لابی هتل اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. در نهایت این مقاله برای کمک به طراحان و افرادی که قصد ساخت هتل دارند نوشته شده تا بتوانند پس از مطالعه آن، دید خوبی نسبت به ساخت لابی برای استفاده آن توسط انواع مشتریان و در جهت کاربرد های گوناگون پیدا کنند. با ما همراه باشید.

کاربرد لابی هتل چیست؟
بهتر است با ذکر یک مثال به تفهیم کاربرد لابی هتل بپردازیم. کاربرد رستوران چیست؟! شاید رستوران ها بیش از ۱۰ کاربرد داشته باشند؛

سرو غذا
ایجاد یک محیط اجتماعی برای گفتگو
مکانی برای استراحت کوتاه
و…
یک رستوران عالی تمامی این کاربرد ها را در کنار یکدیگر دارد و برای بهبود تجربه مشتریان در هر کدام از آنها، تلاش می‌کند.اما در نهایت کاربرد اصلی رستوران، رفع گرسنگی و سرو غذاست. اگر صاحب یک رستوران به این کاربرد کم توجهی کند و دیگر ویژگی ها را به بهترین شکل ممکن ارتقاء دهد، بازهم در آخر یک رستوران بی کیفیت دارد.

در مورد لابی نیز این مثال صدق می‌کند. کاربرد لابی چیست؟

مکانی برای استراحت
مکانی برای گفتگو
مکانی برای انتظار
مکانی برای پر کردن اوقات فراغت و…
در گذشته شاید بیش از همه، مخاطبان برای استراحت های کوتاه به لابی هتل رجوع می‌کردند اما امروزه کمی شرایط متفاوت شده است. هر روز نقش روابط اجتماعی در زندگی ما بیشتر می‌شود و افراد موفق همواره به اهمیت بالای این روابط اشاره می‌کنند.

کاربرد لابی هتل در گذشته چگونه بود؟
اگر به لابی هتل های مشهور و بزرگ سر بزنید، می‌بینید تعداد افرادی که برای برگذاری قرار های اجتماعی و گردهمایی ها در این مکان حاضر شده اند، بسیار بیشتر از افرادی است که صرفا برای استراحت و انتظار در آن حضور دارند.

پس می‌توان گفت اصلی ترین استفاده مخاطبان از لابی هتل، برقراری روابط اجتماعی است. اما فراموش نکنید که این کاربرد باید در کنار دیگر کاربرد ها مد نظر طراح یا سازنده لابی قرار بگیرد. در ادامه در مورد وظایف یک طراح داخلی برای بهبود تجربه مخاطبان در همه زوایا و کاربرد های لابی اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای بهینه سازی لابی در جهت برقراری بهتر ارتباطات چکار کنیم؟
لابی یک مکان اجتماعی است. برای بهینه سازی آن در جهت برقراری بهتر ارتباطات اجتماعی باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید. اولین و مهم ترین موضوع، وجود وسائل راحتی مسافرانی است که به این منظور به لابی هتل مراجعه می‌کنند. میز و صندلی های شیک، رسمی و البته خوشرنگ می‌تواند باعث برگذاری یک جلسه بسیار مجلل شود.

اینترنت پر سرعت
اما این موضوع صرفا به میز و مبلمان ختم نمی‌شود. وجود یک دستگاه wifi واقعا پرسرعت یک نیاز ضروری برای لابی هتل شماست. در بسیاری از جلسات تشکیل شده در لابی ها، کافی شاپ و… سخنران نیاز به استفاده از رایانه و دیگر دستگاه های هوشمند دارد اما نبود شبکه اینترنت پایدار عملاً نیمی از کاربرد این وسایل را حذف میکند.

پس از wifi نیز به همین دلیل ذکر شده (استفاده مداوم از رایانه و تلفن همراه)، در دسترس بودن پریز های برق را مد نظر قرار دهید و مطمئن شوید که میز و صندلی های رسمی شما نسبت به پریز های برق دارای فاصله مناسبی هستند.

دقت داشته باشید که دو ویژگی بالا صرفا برای سوشیالایز یا برقراری روابط اجتماعی در لابی نیست که اهمیت دارند. بلکه حتی برای یک استراحت نیم ساعته نیز این دو به خوبی باعث ایجاد حس رضایت در مخاطبان هتل شما می‌شوند.

در لابی منو غذا و نوشیدنی ارائه دهید!
در هتل های خارجی شاهد وجود بار و حتی رستوران در لابی هتل ها هستیم. تصور کنید که افراد حاضر در لابی پس از یک جلسه یک یا دو ساعته به زمان ناهار یا شام نزدیک میشوند. آنها حتما باید برای صرف غذا به رستوران و کافه هتل مراجعه کنند؟ تا جایی که برایتان مقدور است، شرایطی را فراهم کنید که توانایی سرو مواد غذایی در لابی هتل برای حاضران فراهم شود.

فضای دید گسترده
فضای دید حاضران در لابی را به بیرون محدود نکنید. ساختار شیشه ای این بخش از هتل باعث ایجاد یک فضای دلباز می‌شود که به افراد انگیزه بیشتری برای گذراندن زمان در آن می‌دهد. علاوه بر این قابل مشاهده بودن این لابی زیبا از بیرون هتل باعث افزایش درخواست مخاطبان نسبت به پذیرش در هتل شما می‌شود. پس با تصور ایجاد یک فضای آرامش بخش، نور طبیعی و فضای دید باز را از مخاطبان خود دریغ نکنید.

تا اینجا اطلاعاتی در مورد بهینه سازی لابی در جهت استفاده در برقراری ارتباطات اجتماعی به شما داده شد. اطلاعاتی که در ادامه گفته میشود، از نکاتی است که علاوه بر بهبود فضای لابی هتل در جهت استفاده از این کاربرد ذکر شده، به خوبی باعث افزایش حس مثبت مخاطبانی می‌شود که برای استراحت، گذران وقت و دیگر موارد به آن رجوع کرده اند.

پرداختن به تمامی زوایای کاربردی هتل
زمانی که برای استراحت به یک مکان مراجعه کنید، انتظار چه چیزی را دارید؟ همینطور مدت زمانی را که در یک سالن منتظر می‌مانید؟ خودتان را در این جایگاه بگذارید و تصمیم گیری کنید:

ویژگی های بصری
پس از وجود اینترنت پرسرعت، دسترسی به پریز برق و امکان سرو مواد غذایی، وجود ویژگی های ظاهری و بصری می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روی استراحت مخاطب شما بگذارد. برای این موضوع علاوه بر وجود رنگبندی و نور کافی در لابی هتل، باید به وجود تابلو های زیبا، گیاهان طبیعی و خاص و… اهمیت دهید.

وسائل سرگرمی
یک موسیقی ملایم و یا حتی زنده به خوبی می‌تواند باعث فراهم شدن وسائل سرگرمی مخاطبان شما شود. همینطور بازی های کوچک مانند تخته نرد و… باعث افزایش حس مثبت کاربران به لابی هتل و زمانی که در آن گذرانده اند می‌شود.

حتی می‌توانید کمی متفاوت تر عمل کرده و در لابی هتل، یک کتابخانه کوچک از کتاب های منتخب کشور های مختلف قرار دهید.

اطلاعات مورد نیاز مسافران را در اختیارشان بگذارید
یک گام به جلو بروید. صرفا قرار نیست به راحتی مخاطبان در هتل خود فکر کنید. مسافران تنها برای استقرار در هتل به شهر شما سفر نکرده اند، پس اطلاعات مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار دهید. این اطلاعات می‌توانند مواردی چون:

اطلاعات آب و هوا
اطلاعات حمل و نقل
مکان های گردشگری منطقه
اطلاعات جذاب مربوط به فرهنگ شهر
بازار های محلی
و ده ها نوع اطلاعات جذاب دیگر باشد.

کلام آخر
در ابتدا نیز ذکر شد که کاربرد لابی هتل شما صرفا یک مورد نیست و قرار نیست در آن به صورت تک بعدی عمل کنید. اما این موضوع مهمی است که بدانید بخش عمده مخاطبان شما از این بخش هتل چه انتظاری دارند و سپس تمرکز اصلی خود را روی این خواسته و کاربرد بگذارید. در کنار آن نیز به خوبی به بقیه مخاطبانتان اهمیت دهید.

  • zizo azza